eGospodarka.pl

eGospodarka.plo eGospodarka.plKampania › Słownik pojęć

A

AdSerwer – system do emisji, zarządzania, raportowania i analizy kampaniami reklamowych w Internecie.

 

Artykuł sponsorowany – tekst redakcyjny zawierający treści reklamowe. »



do góry

B

Banner (banner) – statyczna lub dynamiczna reklama graficzna. Kliknięcie w formę powoduje przeniesienie do serwisu reklamodawcy. Bannery mogą mieć różne rozmiary i miejsca wyświetlania na stronie. Wyróżniamy bannery: boks, billboard, skyscraper, itp. »

 

Belka – graficzny pasek o wymiarach 750x30 pikseli i wadze do 15 kB. Strefa belki jest umieszczona bezpośrednio pod billboardem. Kliknięcie w belkę powoduje przejście do reklamowanej witryny. »

 

Billboard – statyczna lub dynamiczna forma reklamy o rozmiarze 750x100 pikseli. Umieszczany na górze strony. Kliknięcie na billboard powoduje przeniesienie do serwisu reklamodawcy. »

 

Boks – statyczna lub animowana forma reklamy o różnych rozmiarach i emitowana w różnych częściach serwisu. Kliknięcie w boks powoduje przejście do reklamowanej witryny. »

 

Brandmark – reklama graficzna mogąca przybrać dowolny kształt. Rozmiar to maks. 400x400 pikseli i waga do 50 kB. Format reklamy: jpg, gif, swf, flash. Zawiera przycisk zamknięcia „x” i zwijania „–”. Brandmark jest wyświetlany nad treścią serwisu i można go przesuwać. Jest dobry do wyświetlania plików video.

 

Brief (reklamowy, mediowy) - dokument, który zawiera wszelkie wytyczne klienta użyteczne w procesie planowania i tworzenia kampanii reklamowej. Podane w nim informacje dotyczą kampanii, jej przedmiotu, celu, odbiorców, rynku, budżetu, czasu trwania działań promocyjnych, itp. Brief określa wskazówki i zadania dla agencji.

 

Button (przycisk) - statyczna lub animowana reklama graficzna, o rozmiarze 120x60 pikseli, umieszczona na stronie internetowej. Kliknięcie w button powoduje przeniesienie do reklamowanej witryny.



do góry

C

Capping (frequency capping) – określenie liczby kontaktów z reklamą dla jednego użytkownika, realizowaną przez ograniczenie ilości wyświetleń danej formy.

 

Click – kliknięcie w formę reklamy zamieszczoną na danej stronie, którego efektem jest przeniesienie na inną stronę. Clicki rejestrowane są przez adSerwer.

 

Cookie – niewielki plik tekstowy pozwalający na identyfikację użytkownika danej strony internetowej. Plik zapisywany jest na dysku komputera użytkownika w momencie odwiedzenia strony. Stosowany często dla reklam, monitoringu aktywności, itp.

 

CPA (Cost Per Action) – koszt jednej wykonanej akcji/ działania przez użytkownika (wypełnienie ankiety, zapisanie się na newsletter, umówienie na spotkanie, itp.), który zetknął się z emitowaną reklamą. Płatność za efekt kampanii. CPA jest obliczany jako stosunek liczby akcji do kosztów kampanii.

 

CPC (Cost Per Click) – koszt jednego kliknięcia w reklamę przez użytkownika. Płatność za efekt kampanii. CPC jest obliczany jako stosunek liczby kliknięć w reklamę do kosztów kampanii.

 

CPL / PPL (Cost Per Lead) – koszt jednego wykonanego lead’u, płatność za znalezienie potencjalnego klienta-użytkownika, który zostawi swoje dane kontaktowe (rejestracja, wypełnienie formularza, zakup, itp.).

 

CPS (Cost Per Sale) – koszt jednej wykonanej akcji przez użytkownika, który zetknął się z emitowaną reklamą. Akcją jest tutaj sprzedaż. Płatność za efekt kampanii.

 

CPP (Cost Per Point/ Rating) – koszt dotarcia do 1% grupy docelowej.

 

CPT/ CPM (Cost Per Thousand/ Cost Per Mille) - koszt tysiąca wyświetleń reklamy, inaczej koszt dotarcia z reklamą do tysiąca odbiorców.

 

CR (Conversion Rate/ Wskaźnik konwersji) – procent osób, które wykonały określoną akcję/ działanie (wypełnienie ankiety, rejestracja, udział w konkursie, itp.), po kliknięciu w reklamę. Wskaźnik skuteczności kampanii. CR jest obliczany jako stosunek ilości określonych akcji do ilości kliknięć w reklamę.

 

CTR (Click Through Ratio) – współczynnik klikalności, procent liczby kliknięć w reklamę. To wskaźnik skuteczności reklamy. CRT jest obliczany stosunkiem liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń i jest wyrażany procentowo.



do góry

D

Domena-Subdomena – domena niższego poziomu stworzona w ramach domeny głównej, np. nazwa.egospodarka.pl jest subdomeną domeny egospodarka.pl

 

Double billboard (podwójny billboard) – dynamiczna forma reklamy o rozmiarze 750x200 pikseli. Umieszczany na górze strony. Kliknięcie na double billboard powoduje przeniesienie do serwisu reklamodawcy. »



do góry

E

E-mailing – masowa wysyłka reklamowych listów elektronicznych w formacie tekstowym lub HTML do określonej poprzez mechanizm targetowania grupy odbiorców. »

 

Expand banner/ billboard/ corner/ skyscraper (forma rozwijalna) – reklama o tradycyjnym rozmiarze, która rozwija się po najechaniu na nią kursorem, ukazując dodatkowe treści przekazu reklamowego. Zabranie kursora z obszaru reklamy powoduje jego zwinięcie do podstawowej wielkości.

 

Exposure (Impression, Ad view, Odsłona) – pojedyncza ekspozycja/ emisja reklamy.



do góry

F

Flat Fee (FF) – opłata za czas emisji reklamy na danej stronie internetowej (np. tydzień, miesiąc, itp.).



do góry

G

Geotargeting – emisja reklamy mieszkańcom danego regionu (według adresów IP użytkowników).



do góry

I

Indeks dopasowania (Affinity Index, AI/ AFI) – współczynnik stopnia dopasowania nośnika reklamy, np. serwisu internetowego lub jego części do grupy docelowej.

 

Interstitial – reklama emitowana na całej powierzchni okna przeglądarki lub na całym ekranie, w czasie oczekiwania na załadowanie kolejnej strony odwiedzanego serwisu. Całkowicie przykrywa treść witryny, trwa do 10 sekund. Interstitial zawiera przycisk zamknięcia. Po upływie czasu projekcji, bądź zamknięciu Interstitiala, pozostaje po nim billboard nie utrudniający korzystania z witryny. Kliknięcie w Interstitial powoduje przejście do reklamowanej witryny. »



do góry

K

Kursor reklamowy – reklama graficzna o rozmiarze 125x125 pikseli wyświetlana i poruszająca się z kursorem.



do góry

L

Liczba użytkowników RU (Real Users) – liczba użytkowników, którzy dokonali co najmniej jednej odsłony strony w danym miesiącu.   Liczba użytkowników UU (Unique Users) – liczba użytkowników (liczona wg IP komputera), którzy dokonali co najmniej jednej odsłony strony w danym miesiącu.

 

Link (odsyłacz, odnośnik) – wyraźnie oznaczony element (graficzny, tekstowy), który po kliknięciu w niego przenosi użytkownika do docelowego miejsca czy strony internetowej lub aktywuje zadaną akcję (np. pobranie pliku, otwarcie okna poczty).



do góry

M

Media Plan – dla kampanii internetowej, jest to plan określający poszczególne formy reklamy użyte w kampanii i założenia ich emisji w danym czasie na wybranych stronach internetowych. Media plan określa m.in. budżet oraz dane wskaźniki kampanii.



do góry

O

Odsłona – pojedyncze wyświetlenie strony internetowej.



do góry

P

Page view (PV) – suma wszystkich odsłon strony internetowej w danym okresie czasu (najczęściej miesiącu).

 

Pop-under – reklama graficzna lub animowana o rozmiarze do 750x550 pikseli i wadze do 50 kB, w formacie jpg, gif, swf lub flash, wyświetlana w nowym oknie z tyłu pod głównym oknem. Widoczna po zamknięciu lub zminimalizowaniu głównego okna.

 

Pop-up – reklama graficzna lub animowana o rozmiarze do 300 x 300 pikseli i wadze do 50 kB, w formacie jpg, gif, swf lub flash, wyświetlana w nowym oknie na tle okna głównego. Kliknięcie w formę powoduje przeniesienie do wybranego serwisu.



do góry

R

Rate Card – cennik opłat za reklamy (ceny wyjściowe przed rabatem).  

 

Rating – odsetek osób z grupy docelowej, który choć raz zetknie się z daną formą bądź kampanią reklamową.

 

Rectangle (baner śródtekstowy) – statyczna lub animowana forma reklamy o wymiarach 300x250 pikseli i wadze do 30 kB. Kliknięcie w formę powoduje przeniesienie do reklamowanej witryny. »

 

ROC (Run On Category) – w odniesieniu do reklamy w danym serwisie, oznacza emisję reklamy na stronach serwisu należących do danej kategorii, np. firma, finanse, podatki, itd.

 

RON (Run On Network) – emisja reklamy we wszystkich serwisach należących do sieci.  

 

ROS (Run On Site) – w odniesieniu do reklamy w danym serwisie, oznacza emisję reklamy na wszystkich stronach serwisu.



do góry

S

Screening – połączenie standardowej tapety (watermark) z double billboardem w taki sposób, aby granica między nimi była niezauważalna (zawartość billboardu jest dopasowana do zawartości watermarka). Obszar kreacji billboardowej jest klikalny i przenosi do reklamowanej witryny. »

 

Scroll banner/ billboard/ skyscraper (banner pływający) – ruchoma, ciągle widoczna forma reklamy o standardowym rozmiarze, wadze i formacie, która umieszczona na górze strony przesuwa się wraz z jej przewijaniem.

 

SOV (Share of Voice) – stosunek wykupionej liczby emisji bannera do oglądalności strony wyrażony procentowo. To wskaźnik intensywności kampanii.

 

Skyscraper (Sky) – reklama graficzna lub animowana o rozmiarze 120x600 pikseli i wadze do 40 kB. Umieszczona jest pionowo, obok prawej kolumny serwisu. Kliknięcie w formę powoduje przeniesienie do reklamowanej witryny. »

 

Sponsoring – w odniesieniu do Internetu, oznacza formę promocji poprzez sponsorowanie serwisu lub jego części tematycznej. W zamian logo i/lub reklama sponsora jest umieszczona w określonych miejscach serwisu przez okres czasu przewidzianego na sponsoring.



do góry

T

Targetowanie – szczegółowa kategoryzacja grupy odbiorców, opiera się na kryteriach geo-, demo- i socjograficznych oraz behawioralnych (miejsce zamieszkania, wiek, płeć, wykształcenie, zawód, zainteresowania, profil zachowań i postaw w Internecie, itp.). »

 

Target – docelowa grupa odbiorców określona w wyniku targetowania.

 

Toplayer – reklama o dowolnym kształcie, w formie animacji o rozmiarze do 750x550 pikseli i wadze do 50 kB, z możliwością zawarcia efektów dźwiękowych, wyświetlana nad treścią strony (na przezroczystej warstwie nałożonej na witrynę) w dowolnym jej miejscu przez określony czas. Animacja znika po określonym czasie, a pozostaje po niej billboard. Kliknięcie w formę powoduje przeniesienie do reklamowanej witryny. »



do góry

W

Watermark (tapeta) – nieklikalna forma reklamy wyświetlana na całym tle strony internetowej.



do góry

Z

Zasięg kampanii (Net Reach) – liczba lub odsetek osób, które w okresie trwania kampanii przynajmniej raz zetknęły się z przekazem reklamowym.



do góry

 

Reklama